Hockey Republic


Key van het VMSII systeem van Vendit is de efficiency bij de inkoop

Toen Hockey Republic ongeveer 7 jaar geleden haar tweede vestiging opende in Bussum, ontstond de noodzaak om de automatisering te upgraden en gereed te maken voor verdere groei via filialisering. Zo kwam in 2008 het contact tot stand tussen inmiddels ‘s lands grootste hockeyspecialist en Vendit, leverancier van het VMSII softwarepakket voor winkelautomatisering. “Sindsdien is de samenwerking altijd uitstekend geweest, mede doordat Vendit steeds goed geluisterd heeft naar onze wensen én daar snel en alert op heeft ingespeeld”, aldus Jan-Karel van den Brink, die bij Hockey Republic verantwoordelijk is voor het reilen zeilen in de vestigingen op uiteenlopende terreinen van de bedrijfsvoering.

Werd Hockey Republic bij de start in 2003 door de sector toch vooral gezien als een ‘enfant terrible, ruim 12 jaar later neemt de winkelformule een toonaangevende positie in de Nederlandse hockeywereld in. Een belangrijke factor van het succes is dat Hockey Republic steeds eerst de lokale en regionale markt goed verkent, voordat besloten wordt een nieuwe vestiging te openen. Zo word contact gezocht met de belangrijkste hockeyverenigingen in het betreffende verzorgingsgebied en worden – indien mogelijk – samenwerkingsovereenkomsten met deze clubs aangegaan.

Klant serieuze ‘try & buy’ mogelijkheid bieden
“Daardoor hebben we kans gezien niet alleen verenigingen, maar ook individuele spelers vanaf het begin aan ons te binden”, weet Jan-Karel van den Brink. “Dat was beslist noodzakelijk om de kans van slagen voor een hockeyspeciaalzaak, zoals wij die voor ogen hebben, optimaal te maken.” Met dat laatste bedoelt Jan-Karel dat een dergelijke speciaalzaak in de visie van Hockey Republic een behoorlijke schaalgrootte moet hebben om alle facetten van het hockeyaanbod goed en overtuigend te kunnen presenteren én – heel belangrijk – de klant een serieuze ‘try & buy’ mogelijkheid te bieden. “Je redt het in onze optiek niet met een winkeloppervlakte van een paar honderd vierkante meter. ‘Try & buy’ betekent bij ons ook dat een speler een stick ook écht in alle denkbare spelsituaties kan uitproberen.”

Utrechtse vestiging fungeert als ‘concept store’
We spreken met Jan-Karel in Hockey Republic’s jongste aanwinst in Utrecht, de grootste vestiging van de inmiddels vier filialen, waarin het kunstgrasveld met doelen aan beide zijden een prominente plaats inneemt. De Utrechtse vestiging, onder stadion Galgenwaard en vlakbij een grote Runnersworld winkel, werd anderhalf jaar geleden in gebruik genomen en fungeert sindsdien als ‘concept store’, zo vertelt Jan-Karel. “We hebben hier een geheel nieuw winkelconcept toegepast, dat sterk gedomineerd wordt door de kleuren zwart en rood, wat de winkel een heel krachtige uitstraling geeft. Ook de merken waarmee we een verregaand partnerschap hebben zijn prominenter aanwezig dan in onze andere vestigingen.” Van den Brink doelt op de shop-in-shops en presentatiewanden van onder andere TK Hockey, Osaka, Adidas en Mercian. “Het is de bedoeling dat op termijn alle filialen, naar het voorbeeld van Utrecht, worden verbouwd en aangepast.”

Haarlem, Bussum, Breda en Utrecht
De Hockey Republic formule werd aan het begin van het millennium bedacht en ontwikkeld door Jan Willem Ledeboer en Rolf Hogestijn, die hun eerste winkel in Haarlem vestigden. In 2009 volgde de opening van de tweede vestiging in Bussum, een ander ‘broeinest’ van de hockeysport. Korte tijd later verkochten Ledeboer en Hogestijn Hockey Republic aan twee andere entrepreneurs, te weten Remt Melles en Patrick van Leer. De laatste stapte in 2014 uit het bedrijf en sindsdien is Hockey Republic in handen van Melles. Inmiddels was de derde vestiging geopend in Breda, niet lang daarna gevolgd door Utrecht.

“De beleving is voor hockeyspelers heel belangrijk. Het is een tamelijk ‘close’ wereldje. We zorgen ervoor dat ze zich bij Hockey Republic op hun gemak voelen. Het is eigenlijk een soort ‘home’, een verlengstuk van de vereniging”, verklaart Jan-Karel waarom een tamelijk grote deel van de winkel niet in beslag wordt genomen door wanden, rekken en eilanddisplays met producten, maar door bijvoorbeeld het testveld en de royale koffiecorner. “Strikt genomen zijn dat natuurlijk meters die geen concrete bijdrage leveren aan de omzet, maar qua gevoelswaarde zijn ze eigenlijk onbetaalbaar. Iedere detaillist is er bij gebaat dat een klant zo lang mogelijk in de winkel blijft, maar dat kan alleen als je ervoor zorgt dat hij zich prettig en op zijn gemak voelt.”

Zorgvuldige selectie uit 8 of 9 stickmerken voldoende
Specialist-zijn betekent overigens niet dat je alles wat maar verkrijgbaar is in ons land in je winkelassortiment moet opnemen, benadrukt Jan-Karel van den Brink. “Dat is sowieso ondoenlijk, omdat er in Nederland wel 60+ merken worden aangeboden. Het is zelfs niet nodig om 20 of 30, of zoals we voorheen op het hoogtepunt zo’n 12 stickmerken hadden, stickmerken aan te bieden. Je kunt net zo goed ‘speciaalzaak’ zijn door een selectie te maken uit 8 of 9 merken, zoals wij doen. Mits je uiteraard de merken heel zorgvuldig selecteert door een mix te maken van populaire allround-aanbieders en merken voor liefhebbers. Alleen zo bedien je het hele scala van hockeyspelers. Bovendien behoud je ruimte om een merk dat ineens heel populair wordt, om welke reden ook, toe te voegen zonder een ander merk te laten vallen. Voor de andere artikelsegmenten hanteren we dezelfde werkwijze.”

Webshop vooral om klanten naar de winkels te trekken
Dankzij partnerships met 9 hockeyverenigingen in de regio Utrecht heeft Hockey Republic een sterke positie binnen de hockeysport in en om de Domstad verworven. Dit geldt overigens voor elke vestiging, benadrukt Jan-Karel. Er gaan volgens hem zeker meer filialen volgen, al wil hij op dit moment nog niet zeggen waar en wanneer de vijfde fysieke, en opgevolgd door een zesde, Hockey Republic haar deuren opent. “Simpelweg omdat we niet over één nacht ijs kunnen en willen gaan. Zoals ik al eerder opmerkte vinden wij het cruciaal dat er eerst voldoende basis en binding aanwezig is met de hockeysport in de betreffende regio, voordat we de stap zetten. Maar is de beslissing eenmaal genomen, dan gaan we er vol voor, zoals we ook met onze bestaande winkels hebben gedaan. Eigenlijk hebben we al een vijfde filiaal in de vorm van onze webshop. We gebruiken die vooral om hockeyers naar de winkels te trekken. Alleen daar vinden ze immers de beleving en alle services die ze van een speciaalzaak mogen verwachten, nog afgezien van het feit dat het voelen, uitproberen en retourneren van een sticks en schoenen voor de consument heel lastig is.”

Aanpassing snel en gemakkelijk realiseerbaar
Pratend over de samenwerking tussen Hockey Republic en Vendit vertelt de woordvoerder van de winkelketen dat Vendit heeft bewezen dat het aanpassen van het VMSII automatiseringssysteem, door de uitbreiding met nieuwe vestigingen, snel en gemakkelijk realiseerbaar is gebleken. Jan-Karel: “Naast een ‘real time’ goed overzicht van onze voorraadpositie, is de efficiency die het systeem ons biedt bij de inkoop heel belangrijk. Iedere retailer probeert natuurlijk zijn voorraad zoveel mogelijk te minimaliseren zonder ‘nee’ te moeten verkopen. Maar dat is een proces wat behoorlijk nauw luistert. Zeker in tamelijk stille periodes als nu (medio januari – red.). Onze voorraden zijn grotendeels in de winkels, maar daarnaast hebben we centrale magazijnen hier in Utrecht, waar voornamelijk de ‘hardlopers’ liggen, en in Bussum, waar de artikelen binnenkomen die we rechtstreeks inkopen in bijvoorbeeld China.”

Waardering voor proactieve houding bij Vendit 
Afgelopen zomer heeft Hockey Republic de processen voor de bevoorrading van de winkels verder geautomatiseerd. Een operatie die uitstekend is verlopen en de grip op de goederenstromen verder heeft verstevigd, aldus Van den Brink. “Toen is weer eens gebleken dat Vendit in staat is snel te schakelen, waardoor geen sprake is geweest van noemenswaardige problemen. Wat we vooral erg op prijs stellen is dat Vendit niet afwacht tot wij ons melden met vragen, maar zelf regelmatig contact opneemt om te horen of we nog steeds tevreden zijn en wat eventueel verbeterd zou kunnen worden. Alle afdelingen werken op het VMSII systeem en het is voor elke afdeling gemakkelijk om alle voor hen relevante informatie en resultaten uit het systeem te halen.”

‘Filiaal evenement’ volledig geïntegreerd
Eén van de bijzondere faciliteiten waarvan Hockey Republic dankbaar gebruik maakt, is de koppeling met de mobiele verkoopunit die wordt ingezet bij evenementen, variërend van wedstrijden op internationaal niveau tot toernooien bij clubs waarmee het bedrijf een samenwerking heeft. Het gaat hierbij om een grote truck die omgevormd kan worden tot winkel-op-locatie. Via het 4G netwerk staat de kassa van het ‘filiaal evenement’ direct in verbinding met het automatiseringssysteem op het hoofdkwartier in Utrecht.

“We weten nauwkeurig wat een vereniging ‘waard’ is”
Een andere waardevolle ‘tool’ is de de klantenregistratie die volledig is geïntegreerd in het VMSII systeem en waarvan Hockey Republic op een bijzondere wijze gebruik maakt. Jan-Karel: “We weten van iedere klant bij welke vereniging hij is aangesloten. Zo kunnen we op elk gewenst moment zien hoeveel omzet een club genereert. Hierdoor zijn we in staat om onze samenwerking met verenigingen op een heel andere, veel efficiëntere en commercieel verantwoorde wijze vorm te geven. Sponsoring is immers allang niet meer alleen het weggeven van een zak geld en dan maar afwachten wat je daarvoor terugkrijgt. We weten nu heel nauwkeurig wat een vereniging ‘waard’ is om het zo te zeggen en zijn in staat op basis daarvan realistische afspraken te maken voor sponsoring.”

“We worden regelmatig verrast door de nieuwe gebruiksmogelijkheden van VMSII die we gaandeweg ontdekken of waarop Vendit ons wijst, wanneer we een bepaalde vraag bij hen neerleggen. Eén ding is zeker…er zitten veel meer ‘tools’ en mogelijkheden in het systeem dan we nu gebruiken”, besluit Jan-Karel van den Brink.

Lees meer over Hockey Republic op www.hockeyrepublic.nl

Bezoek de website van Hockey Republic of bekijk meer referenties in de categorie 'Mode en Sport'

Vendit heeft met veel aandacht en zorg de functionaliteiten in VMSII gelijk getrokken aan de werkwijze van ondernemers uit de branche.  Klik op uw branche in het linkermenu voor meer informatie en functionaliteiten. 

Contact
Bent u ook benieuwd of VMSII voor uw branche de juiste oplossing is? Lees dan de ervaringen van een aantal tevreden
gebruikers of neem contact op met de afdeling Marketing & Sales, telefoon +31 (0)10 - 442 44 20.

Klik hier voor branchespecifieke functionaliteiten