Vendit gebruiker: A. Holland Schoenen

A. Holland Schoenen

De winkel van A. Holland Schoenen in Nijmegen heeft sinds de oprichting in 1926 flink wat veranderingen doorgemaakt, vertelt eigenares Sanne Roovers (27), die sinds twee jaar aan het roer staat. “De winkel is gestart als schoenmakerij door mijn opa en is onder hem flink gegroeid. Toen mijn vader de winkel overnam, bestond het bedrijf uit vijf winkels en een schoenmakerij verspreid over Nijmegen. Mijn opa was daar heel makkelijk in: als het allemaal loopt, dan is het prima.” Zelf heeft Sanne juist heel bewust gekozen voor één winkel. “Toen ik het bedrijf overnam, waren er nog twee filialen. Maar ik vind het heel belangrijk om betrokken en aanwezig te zijn op de winkelvloer en dat is bij één winkel al lastig. Ik vind het heerlijk om me volledig op één winkel te kunnen storten.” De winkel die overbleef, zit op A-locatie Plein 1944.

Na de crisis is de winkel aan een grote verbouwing onderworpen. De pui werd naar voren verschoven waardoor het winkeloppervlak groter werd en het interieur werd volledig vernieuwd. “De zaak heeft veel meer uitstraling gekregen. We zijn geen strakke winkel met zwart en wit en rechte lijnen, we hebben juist een hele warme sfeer gecreëerd. Veel hout, gecombineerd met aquablauw en wit. Heel huiselijk, maar tegelijkertijd modern.” Ook de nieuwe Primark droeg wonderbaarlijk genoeg bij aan de comeback van de winkel. “De jongeren die daar heengaan zijn niet direct mijn klanten, die winkel zit mij niet in de weg. Maar het trekt ontzettend veel mensen en de moeders van alle jeugd komt hier wel even een kijkje nemen. Al is dat maar 1 of 2 procent, voor mij is het allemaal mooi meegenomen.”

Assortiment A. Holland Schoenen

De belangrijkste merken van Sanne zijn Wolky, Gabor, Xsensible, Waldläufer, Durea en Helioform. “Van Gabor en Wolky hebben we een shop-in- shop. Voor Wolky zijn we zelfs de enige verkoper in heel Nijmegen, omdat we Wolky Select Partner zijn.” Het merkenpakket van de winkel is behoorlijk stabiel. “Wij blijven trouw aan onze merken. Soms heb je een wat minder seizoen, dat hoort erbij, dan moet je een merk niet meteen de deur uitschoppen. Los daarvan bouw je ook een klantengroep op die een bepaald assortiment verwacht. We hebben ieder seizoen wel tussen de één en drie wisselende merken, we gaan ook ieder jaar wel naar Riva of Milaan om ons te oriënteren, maar de basis van zo’n vijftien merken staat vast.”

De doelgroep van de winkel ligt volgens Sanne ‘tussen de dertig en honderd’ met een kerngroep van tussen zo’n veertig tot tachtig jaar. “Dit is een hele leuke tijd voor die doelgroep. Vroeger was het toch meer ‘ouwebeppen’. Tegenwoordig durven vrouwen veel meer, ze laten zich niet meer bepalen door hun leeftijd. Dat heeft de collectie spannender gemaakt. Wij doen veel met pasvorm en comfort maar zijn wat dat betreft helemaal geen trendsettende winkel. Maar kleuren, glitters en gespen: het mag tegenwoordig allemaal!”

Moderniseringsslag

Eerlijkheid is tevens een belangrijke factor in het ondernemerschap van Sanne. “Mensen helpen betekent ook eerlijk zijn als iets niet kan of werkt. Ik ga geen product verkopen waar ik zelf niet in geloof. Als ik bijvoorbeeld niet de juiste maat heb, of een paar schoenen staat iemand niet, ga ik op zoek naar een andere oplossing in plaats van ze zo mee te geven.” Om dezelfde reden heeft Sanne ook bewust geen webshop bij de winkel. “Ik kan online simpelweg niet dezelfde service bieden als in de winkel. Als mensen mij bellen of ik een bepaalde schoen wil opsturen die ze al eerder hebben gepast, doe ik dat met alle plezier. Is dat niet zo, dan vraag ik toch of ze even langskomen. Hoe frustrerend is het als je klanten hun schoenen steeds weer terug moeten sturen omdat ze toch niet passen? Het lijkt in eerste instantie misschien makkelijk, maar daar krijg je uiteindelijk echt geen tevreden klanten mee.”

Overigens heeft Sanne recentelijk wel een flinke moderniseringsslag gemaakt met het kassasysteem. “Ik heb dat heel lang tegen weten te houden. We deden de administratie heel ouderwets, maar het werkte, dus waarom zou je het veranderen? Uiteindelijk ben ik toch overstag gegaan bij Vendit. Zij hadden als een van de weinigen geen gladde verkoper, maar iemand die echt met me meedacht en zich verdiepte in hoe we in de winkel werken. Ik werk er nog maar een maandje mee, maar het is een wereld van verschil. Het scheelt me gewoon ontzettend veel tijd én ik heb veel beter zicht op wat er binnenkomt en uitgaat. Ook de snelheid waarmee je producten verkoopt kun je goed zien, dat vind ik heel fijn, want je weet meteen wat goed loopt en wat minder.”

Iedere week een handje

Toekomstdromen voor de winkel heeft Sanne genoeg, maar dat zijn vooral kleine dromen. “Ik geniet elke dag van mijn werk en mijn grootste droom is dat dat zo blijft. Ik hoop dat we in ieder geval de honderd jaar halen met de winkel, maar als we zo doorgaan moet dat volgens mij geen probleem zijn. Nuchter blijven, logisch nadenken en je vooral niet gek laten maken door alles wat je op het nieuws hoort. Cijfers over online verkoop vliegen door het dak en iedereen schreeuwt moord en brand, maar uiteindelijk gaat het erom wat je onder de streep overhoudt. Zolang je goed naar je klanten blijft luisteren en een beetje slim inkoopt en nabesteld, kom je er wel.” Heeft ze dan echt geen stiekeme fantasieën over wat ze wil bereiken? “Mijn grote droom is om iedere week een handje te krijgen van een gelukkige klant. Oké, een eigen vrijstaand huis zou ook wel leuk zijn…”

Plein 1944 143, 6511 JH Nijmegen
www.ahollandschoenen.nl

 

 

Bent u geïnteresseerd in het Vendit Systeem? Neem contact op!

 

Menu