Automatisering in omnichannel-land

Met de sterke opkomst van de omnichannel kassa vervagen de grenzen tussen de fysieke- en online winkelstraat. De consument zoekt veiligheid, gemak, snelheid en de ultieme winkelbeleving. De winkelier komt hem tegemoet met meer persoonlijk contact en online bestelgemak, in ruil voor ‘een beetje data’. Wat kunnen we van de toekomst verwachten? In gesprek met Eric van Jarwaarde, CEO Vendit, over slim boekhouden, sterke dataverzamelingen en de perfecte omnichannel-aanpak.

Allrounder

“De kassa van nu is veel meer dan een simpel betaalpunt”, zegt Van Jarwaarde. “Voorheen werd deze vooral als afrekensysteem gebruikt. De kassa gaf ons antwoord op de vraag: ‘hoe staan we er nú voor?’, maar meer ook niet. Inmiddels is de omnichannel kassa een echte allrounder, een winkelmanagementsysteem geworden: hij moet kunnen afrekenen, maar voorspelt ook bepaalde trends in de winkel. Eigenlijk omvatten ze de hele administratie van het bedrijf.” Om het financiële-element van de kassa te versterken, ging Vendit samenwerkingen aan met Exact en Twinfield. “Inlopende orders en bruto geldstromen zeggen nog niks over je rendement. De meeste ondernemers berekenen dit pas als het jaar al zes maanden afgesloten is. Maar als je de cijfers van het winkelmanagementsysteem direct koppelt aan het boekhoudproces, wordt het hele financiële plaatje een stuk overzichtelijker. Ondernemers hebben dan niet alleen supersnel cijfers in handen, ze weten ook direct hoe ze er netto voorstaan”, aldus Van Jarwaarde. “De ondernemer kan zo veel beter plannen en keuzes maken. Het systeem vertelt hem welke producten méér ingekocht moeten worden en van welke items hij afscheid moet nemen. Kortom: de winkelier heeft zijn voorraad veel meer onder controle.”

Omnichannel

In een retail landschap waarbij de winkelier zijn zaak vierentwintig uur en zeven dagen per week ter beschikking stelt, is deze controle méér dan noodzakelijk. Van Jarwaarde: “Online en offline kanalen moeten naadloos op elkaar aansluiten. Het grootste probleem van beginnende omni-channelers is dat de voorraad gegevens van de online zaak niet direct worden verwerkt in het online systeem. Als de online klant vervolgens misgrijpt omdat een product na het bestellen toch niet meer leverbaar blijkt te zijn, ben je hem al snel kwijt. In de fysieke winkel kun je het nog goed maken met een kopje koffie, online ben je niet meer dan een scherm. Je verliest er heel snel vertrouwen. Maar als je voor een goede garantiemogelijkheid zorgt en niet-verzonden bestellingen netjes terugbetaalt, kun je als shop zeker een bijdrage leveren aan een fysieke winkel: qua omzet, maar ook als een stuk reclame.”

“Met webwinkels kun je uitstekend klanten werven, maar het blijft wel een leerschool: retailers die twee jaar geleden nog een ordertje met de hand schreven adviseren we om eerst volledig te automatiseren voordat ze met een webshop beginnen. Als dat op de rit is, helpen we graag met een webwinkel. We bieden oplossingen om slim en snel van start te gaan. Zo zorgt onze nieuwe koppeling met Stockbase voor een snellere plaatsing van productinformatie- en foto’s. Winkeliers kunnen aanvinken welke modellen en merken ze op voorraad hebben en worden zo in het VMSII-systeem geïmporteerd en desgewenst op de website geplaatst.”

Digitale bon

Volgens Van Jarwaarde kan het succesvol verzamelen van klantendata zowel online als offline een boost geven. “En dat kan alleen als je de artikelen op naam verkoopt”, zegt hij. “Hoe je aan een naam en e-mailadres komt? Een slimme zet is om te vragen of de klant zijn kassabon digitaal wil ontvangen. Vraag vervolgens zijn naam, postcode en huisnummer, en voilà: de klantenkaart is compleet. Als je de consument vervolgens een digitale spaarmogelijkheid aanbiedt kun je heel gedetailleerd bijhouden wat en wanneer hij koopt. Je kunt de klant zo héél specifiek benaderen. Is hij gek op Van Bommel? Attendeer hem dan op een speciale modeshow van dit merk. Heeft hij al een tijdje niets meer in uw winkel gekocht? Biedt hem dan een kortingscoupon, of breng hem op de hoogte van een speciale actiedag. Er zijn ontzettend veel manieren om een klant doelgericht te benaderen, dus wees slim en creatief. Zo krik je online en offline je traffic omhoog.”

 

 

Bent u geïnteresseerd in het Vendit Systeem? Neem contact op!