Modemerk YAYA zet vol in op automatisering met Vendit

Door slim in te spelen op de vraag vanuit de markt geeft YAYA letterlijk invulling aan de term ‘ready-to-wear’. Het modemerk zet vol in op automatisering in samenwerking met Vendit. Patrick Draijer: “We zien onszelf als een servicebedrijf dat aantrekkelijke collecties ontwerpt om die vervolgens op het juiste kalendermoment te presenteren.”

Darwinisten, zo zou je de drijvende krachten achter YAYA kunnen noemen. Mede-eigenaar Patrick Draijer vertelt over de evolutie die het bedrijf heeft doorgemaakt. Sinds het merk in 1992 begon met het verkopen van basics is er een hoop gebeurd. Zo markeerde 2008 de omwenteling van voorraadmerk naar voorordermerk. “In 2012 hebben we onszelf opnieuw uitgevonden, het DNA bepaald en is YAYA veranderd in het merk zoals je dat nu kent. We maken kwalitatief hoogwaardige en toch toegankelijke collecties. Noem het vrouwelijk met een twist. Zo werken we veel met natuurlijke, zachte stoffen tegen een betaalbare prijs. Sinds 2013 is er ook een Home & Deco-lijn en zo worden we steeds meer een volwaardig lifestylemerk.”

Niet op elke straathoek

Dit zie je terug in de winkels, waar veel te ontdekken en beleven valt. YAYA telt twintig eigen winkels in vijf verschillende landen en werkt daarnaast met shop-in-shops. “We houden er een selectief distributiebeleid op na en willen exclusief blijven. Geen overkill aan verkooppunten, geen outlets”, legt Draijer uit. “We richten ons niet op ketens maar op boetieks en individuele warenhuizen.” De winkels zijn laagdrempelig, verzorgd en service-gedreven. Het interieur oogt rustig en chique. Achter de schermen is YAYA continu bezig met het perfectioneren van de bedrijfsprocessen. De automatiseringsoplossing van Vendit is hiervoor bij uitstek geschikt. Het systeem is volgens Draijer ‘lean en mean’: makkelijk aan te sluiten, naar wens in te richten en eenvoudig in gebruik. “De samenwerking verloopt bovendien erg prettig, er was direct een klik.”

De perfecte timing

Door slim gebruik te maken van de reports via Electronic Data Interchange (EDI) kijkt en denkt YAYA mee met zijn retailers. Dit stelt het bedrijf in staat om gedurende het verkoopseizoen sturing te geven op basis van de resultaten. Draijer: “Het weer is een belangrijke factor waar je geen invloed op hebt. Als er een hittegolf voorspeld is, zullen er niet veel warme truien verkocht worden. Ons doel is om zo ready-to-wear mogelijk uit te leveren. Door slecht verkopende artikelen tijdig uit het assortiment te halen en goede stukken na te leveren, presteren retailers significant beter. Hier zijn we uiteraard niet uniek in, maar er zijn ook weer niet heel veel merken die zo werken.” Hij noem het ook wel ‘retail-driven wholesale’. “We zien onszelf als een servicebedrijf dat aantrekkelijke collecties ontwerpt om die op het juiste kalendermoment te presenteren.”

Cijfers versus gevoel

Niet dat de bedrijfsvoering gebaseerd is op analyses, integendeel. “We zijn gevoelsmensen: veel beslissingen worden genomen op basis van gut-feeling. Maar het is wel zo prettig als je die onderbuikgevoelens kunt onderbouwen met data. Soms kom je erachter dat je gevoel je in de steek laat omdat de cijfers iets anders uitwijzen. Andersom moet je je ook weer niet blindstaren op de cijfers. Om die op de juiste manier te interpreteren, vereist soms een extra onderbouwing. Doorslaggevend voor het succes is het ultieme samenspel tussen feiten, gevoel en creativiteit.” Draijer is trots op waar het bedrijf nu na 26 jaar staat. Hij ziet volop kansen en mogelijkheden om nog slimmer en efficiënter te werken. “Niet alleen om de foutmarge én onze footprint te verkleinen, maar vooral om mensen te ontzorgen. Wij hebben altijd het belang van de retailer voor ogen: als zij succesvol zijn, zijn wij dat ook. Zo kom je verder en bereik je samen meer.”