Nieuwe Vendit gebruiker: “Onze nieuwe vicepremier is Mascolori-fan”

Onze nieuwe vicepremier is Mascolori-fan. Hugo de Jonge van het CDA wordt regelmatig gespot met de extravagante, kleurrijke schoenen. Zo droeg hij tijdens de opening van de Markthal in Rotterdam een exclusief paar met Markthalmotief. Een memorabel moment voor Mascolori. “Net als De Jonge zijn wij constant op zoek naar verbinding. Hij met politieke partijen en burgers, wij met creatievelingen in de stad. Mascolori is kunst in het echte leven.”

Hoewel Mascolori met zijn kunstzinnige projecten regelmatig in het nieuws verschijnt, is het bedrijf ‘slechts’ een uit de hand gelopen hobby. Oprichter Jochem Grund kwam in Madrid een boetiek met bontgekleurde herenschoenen tegen. Hij vond ze ‘te gek’, kocht ze en werd thuis overladen met complimenten. “Het leek me tof om deze schoenen in Nederland op de markt te brengen. Hoe? Dat wist ik niet. Ik had totaal geen ervaring in de schoenenretail- of marketing.”

Houtje-touwtje

In een Rotterdams café krabbelde Grund zijn bedrijfsplan op een bierviltje. Hij zou een webwinkel beginnen. “Een week later vloog ik naar Spanje om mijn eerste schoenen in te kopen”, aldus Grund. “Dat ging vlot. De buit verkopen – dat was iets anders. De eerste collectie zette ik handmatig op een kant-en-klare webshop. Het was een geïmproviseerde houtje-touwtje constructie, maar het werkte. De voorraad werd op mijn studentenkamer opgeslagen. Vanuit daar werd alles verkocht. Mascolori was een feit.”

“Al snel vroegen klanten of ze langs mochten komen, om te schoenen te passen. In het begin ging dat nog wel. De studentenkamer kreeg een opfrisbeurt en ‘passers’ werden vriendelijk verwelkomd. Toen de zaak eenmaal écht goed begon te lopen was dit geen doen meer. Het was vermoeiend om – na een lange werkdag – thuis voor winkel te spelen. Het werd tijd voor een eigen pand. We openden een opslagruimte in een buitenwijk van Rotterdam Noord. Het werd een magazijn met winkel. Elke donderdag, vrijdag en zaterdag gingen we open.”

Markthalschoen

In 2014 bundelde Mascolori zijn krachten met het kunstenaarsduo Arno Coenen & Iris Roskam. Samen ontworpen ze ‘De Markthal-schoen’, ter gelegenheid van de opening van het Rotterdamse gebouw. “De samenwerking vroeg om een eigen productiekanaal. We zeiden de Spaanse leverancier vaarwel en verdiepten ons in de kunst van het schoenontwerpen. We bezochten leerhuizen en schoenenfabrieken. In Portugal vonden we de geschikte partij.”

Professioneel

Dit zorgde voor de juiste impuls. Mascolori werd groter. “We pasten niet meer in het magazijn in Rotterdam Noord. Op de Nieuwe Binnenweg openden we onze eerste ‘echte winkel’. Inmiddels hebben we nét een tweede zaak geopend, aan de Amsterdamse Haarlemmerstraat. Dit vroeg om verdere professionalisering. We zijn overgeschakeld naar het winkelautomatiseringssysteem van Vendit om een beter inzicht te krijgen in onze prestaties. De fysieke winkels en webshop staan nu constant met elkaar in verbinding. We hebben een helder overzicht van onze voorraad en verkopen.”

“Daarnaast is het Mascolori-eigen om de consument persoonlijk te benaderen. Dat gaat makkelijk als je een kleine winkel hebt, maar we willen dit ook blijven doen als we doorgroeien”, aldus Grund. “Met het Vendit Systeem zien we binnen enkele muisklikken wanneer en waar klanten aankopen doen. Een klant die af en toe iets in onze Amsterdamse winkel koopt kunnen we zo uitnodigen voor een gaaf evenement. En de klant die sinds lange tijd weer eens op onze webshop klikt kunnen we warm maken met een mail, waarin we – op basis van zijn vorige aankopen – een product aankaarten dat precies bij hem past. Pure webshopbezoekers en echte ‘offliners’ vragen om een andere aanpak. Dat kan met Vendit.”

Verbinding

“De perfecte klantbenadering is heel belangrijk voor een nicheproduct als Mascolori. “Mensen die bij ons komen hebben het gevoel dat ze iets unieks kopen. Niet zomaar een twaalf-in-een-dozijnschoen, maar iets dat hen onderscheidt van anderen. Deze onderscheiding schept tegelijkertijd een band. Tussen ons en de consument, én tussen de klanten onderling. Maar het mooiste vind ik dat wij de klant inspireren – en dat ‘Mascoloristen’ hun omgeving vervolgens kunnen inspireren. Wij komen het hele jaar door met nieuwe modellen, kleuren en prints. Echte Mascoloristen gaan voor een kast vól unieke schoenen, waarmee ze elke dag de show kunnen stelen.”

Handlezen

Wat staat Amsterdam te wachten? “We rollen ons winkelconcept uit in de hoofdstad. Dat betekent: véél feestjes en muziek. Klanten komen vaak zelf bij ons optreden. Mascolori is hiermee méér dan een hippe conceptstore. Het is een soort community”, aldus Grund. “Twee weken geleden hadden we hier een feestje met illusionisten. De crème de la crème van de goochelwereld. Ik organiseerde het samen met vaste klant Professor Drabb, de beste handlezer van Nederland. Hij zou zelfs door de telefoon jouw toekomst kunnen voorspellen.”

“Wat ik fijn vind aan het ondernemerschap? Het is wel lekker dat ik mijn ongedurigheid erin kwijt kan. Ik ben altijd wel op zoek naar een avontuur. Met een bedrijf als Mascolori hóef ik niet eens meer op reis. Ik ga drie keer per week naar Amsterdam – om de nieuwe scene te ontdekken. In Antwerpen, Maastricht, Berlijn en Moskou overdenk ik plannen voor een verdere uitbreiding. Daarnaast verkoop ik mijn schoenen in kleine oplagen aan zo’n acht retailers in Nederland. Ook op die manier zal Mascolori uitbreiden.

Ondertussen zet Mascolori de samenwerkingen door. “We hebben nu al een paar keer samengewerkt met Arno Coenen. Binnenkort gaan we aan de slag met Esquire, het Luxor Theater en Hotel New York. Daarnaast pronken we aan de voeten van artiesten en andere bekendheden. Dat betekent niet meteen dat we de wereld verovert hebben. Dat willen we ook niet. Maar het is wel gaaf, alles bij elkaar.”

Nieuwe Binnenweg 116, 3015 BE Rotterdam
www.mascolori.nl

 

 

Bent u geïnteresseerd in het Vendit Systeem? Neem contact op!

 

Menu