De Hippe Engel: ‘Dankzij Vendit winnen we het van de grote ketens en webshops’

Evita Post en Gelske van der Linden waren al 25 jaar vriendinnen toen ze besloten samen een kinderkledingwinkel te openen in Schipluiden. 8 jaar later is er veel veranderd: de Hippe Engel richt zich nu alleen op duurzame damesmode én er is een tweede vestiging, in Den Hoorn. Maar één ding veranderde niet, de vriendschap tussen de vrouwen.

Ruzie hebben ze nooit, ze verschillen zelfs nauwelijks van mening. Alleen af en toe over de kleding die ze inkopen. Evita Post lacht als ze zegt: “Toen bleek dat bepaalde gympen die ik per se wilde inkopen, toch niet zo goed liepen, hoorde ik constant ‘leuk hè die gympen’ van Gelske. Maar andersom kan ik ook wel eens zeggen: ‘zie je wel, dat was toch een goed idee’.”

Post en Van der Linden runnen samen de twee winkels van de Hippe Engel. Wat begon als kinderkledingzaak in Schipluiden groeide uit tot twee damesmodewinkels. Een jaar geleden waren de ondernemers namelijk toe aan een nieuwe uitdaging en openden ze een tweede vestiging in Den Hoorn. Post: “We verkopen duurzame damesmode met een goed verhaal. Denk aan Nederlandse, Duitse en Scandinavische merken als ArmedAngels, Kings of Indigo, MYOMY, Langerchen en AMOV.”

Videobellen via de kassa

Werken met een goede vriendin heeft eigenlijk alleen maar voordelen, zegt Post aan de telefoon. Al zien ze elkaar door de komst van de tweede winkel wel minder vaak. “Gelske is vaak in Schipluiden en ik in Den Hoorn. Dat is praktisch, maar het is ook wel jammer dat we bijna nooit meer samen werken. Wat we wel vaak doen is videobellen via onze kassa. Het scherm is zo groot dat we de hele winkel kunnen zien. Als er geen klanten zijn, kletsen we met elkaar, maar we laten ‘m ook gewoon aanstaan als we wat aan rommelen zijn in de winkel, dan zijn we toch een beetje samen.” Het was niet altijd makkelijk om een tweede winkel te openen. Behalve dat de vriendinnen moesten wennen om elkaar minder te zien, was het ook een uitdaging om de dorpsbewoners in Den Hoorn te leren kennen. Post: “We begonnen in de winter, dan is de deur dicht, waardoor mensen wat minder snel zomaar naar binnen stappen. Nu hebben we planten buiten en een paspop, de deur is open. Dan is er veel meer aanloop.”

Klantgevens opslaan

Ook het afrekensysteem van Vendit hielp om de inwoners van Den Hoorn te leren kennen. “We zijn beiden opgegroeid in Schipluiden, dus daar kenden we veel klanten al. In Den Hoorn moesten we helemaal vanaf nul beginnen. Dan is het handig dat je alle informatie van een klant kan opslaan en opzoeken in de kassa. Als vrouwen het kaartje uit hun lingerie hebben geknipt of het etiket is verwassen, kunnen wij in de kassa zien dat het B80 was. Zo kunnen we nóg klantvriendelijker zijn en het winnen van de ketens en de webshops.”

De ondernemers gebruikten Vendit eerst alleen in Den Hoorn, maar zijn in Schipluiden ook overgestapt op het kassasysteem. “De werkwijze is heel eenvoudig en er is heel veel mogelijk. Ook helpt het ons om op basis van de verkoopcijfers bij te sturen. Het is echt een slimme kassa.“

Elkaar aanvullen

Op basis van die omzetcijfers lonkt het idee voor een derde winkel, bekent Post, maar ze zijn er nog niet over uit. Het kan schaalvoordelen opleveren, maar de retailers vinden het ook belangrijk dat klanten uitleg krijgen over de duurzame merken en dat is lastig als ze groeien. Zeker is wel dat de vriendinnen het samen blijven doen. “Het samenwerken gaat al acht jaar heel goed. We vullen elkaar aan en houden elkaar scherp. We doen samen de inkopen en organiseren leuke evenementen voor de winkels. We hebben allebei een gezin, maar we vinden ook nog tijd om met z’n tweeën leuke dingen te doen als vriendinnen. Dan gaan we bijvoorbeeld samen naar een concert en grappen we dat we een bedrijfsuitje hebben.”

De Hippe Engel

www.hippe-engel.nl

Menu