Flinke groei vierkante meters Antilope Outdoor

De wandelspeciaalzaak Antilope is opgezet in het jaar 2012 door Evert Vink en zijn vrouw. Ontstaan vanuit een hobby en gegroeid tot een goedlopend bedrijf in een continue groeiend assortiment. Het bedrijf zit gevestigd in een prachtig 19e-eeuws pand aan de hoofdstraat van Alblasserdam. Afgelopen oktober heeft eigenaar Evert de sleutel in ontvangst genomen van het naastgelegen pand, waardoor de oppervlakte van het bedrijf meer dan 3x is verdubbeld. Het originele pand besloeg 180 m2 en nu heeft Antilope meer dan 550 m2 tot hun beschikking.


Groei vierkante meters

Antilope Outdoor actief met Vendit webshopEvert Vink: “We aasden al jaren op het naastgelegen en tevens gekoppelde pand. Eindelijk hebben we de mogelijkheid gekregen! Nu zijn we klaar om te groeien binnen onze bestaande locatie. Iedere deur is doorgebroken en we zijn momenteel druk met het inrichten van al de extra ruimtes. Het is een pand uit 1840 dus veel stijlelementen hebben we belicht en de originele kruip-door-sluip-door kamers hebben we behouden. Zo zetten we in iedere ruimte een eigen sfeer neer. Qua voorraadruimte hadden we de vierkante meters echt nodig. We groeiden echt uit ons jasje. Nu hebben we de mogelijkheid om ons assortiment verder uit te breiden en de verdiepen qua aantal producten. We bestaan in februari 2022 alweer 9 jaar. Met de uitbreiding en ervaring willen we uiteindelijk dé specialist worden in ons vakgebied. Als de consument iets zoekt willen wij diegene zijn die het kan aanbieden!”

Voorraadlocaties in het pand

“We bieden de gehele uitrusting voor de wandelaar, waardoor we met veel verschillende leveranciers en merken samenwerken. Dit zorgt voor een uiteenlopend assortiment van meer dan 14.000 artikelen, waarbij gedacht kan worden aan goede wandelschoenen, sokken, kleding, rugzak, mes, hoofdlamp en nog veel meer. Met zoveel artikelen en zoveel voorraad locatie door het hele pand heen is automatisering van groot belang. Sinds 2013 werken wij met het Vendit Systeem die ons hierin perfect ondersteund. Wij vermelden onze voorraad locaties handig in het systeem waarbij wij leveranciersbestellingen eenvoudig kunnen uitpakken en kunnen plaatsen op de juiste plek.”

Comfortabel wandelen garantie

“Schoeisel is een groot deel van ons assortiment. Waarbij de focus ligt op het leveren van de perfecte schoen voor iedere unieke voet. Dit kan worden gerealiseerd door allerlei hulpmiddelen. De kracht van Antilope ligt bij de zogeheten ‘comfortabel wandelen garantie’. Mocht een schoen na ingebruikname toch niet bevallen dan kan deze retour worden genomen. Deze garantie is geïnspireerd vanuit de skischoenen. Die schoenen zijn qua pasvorm ook erg lastig maar o-zo belangrijk dat ze goed zitten! Gelukkig komt het vrij weinig voor dat klanten terug komen, omdat we op voorhand veel controleren en testen. Zo hebben wij een Experience Track in onze achtertuin, waar bezoekers met de gewenste schoen doorheen kunnen lopen. Hierin ervaar je echt het gevoel van ingebruikname. We hebben op dit moment meer dan 3.000 schoenparen op voorraad. Dit is gebaseerd op een collectie van acht verschillende merken. In het Vendit Systeem staat de actuele voorraad, als dit onder een bepaald aantal dreigt te komen dan worden er automatisch aanbevelingen gemaakt die wij zeer snel kunnen verwerken tot een order. Dit is met kop en schouder één van de prettigste functionaliteiten van het systeem. ”

Webshops gekoppeld aan actuele voorraad

“Doordat wij goed op voorraad zijn komen er orders vanuit het hele land binnen. We verkopen bijna 50% van onze omzet via één van onze vier webshops. Zo bieden we een algemene webshop maar ook een webshop voor de merken Lezyne, Barebones en Woolpowerstore. Al deze webshops zijn gekoppeld met het Vendit Systeem waardoor de voorraden altijd up-to-date zijn en de foutmarge op deze manier zo klein mogelijk is gemaakt. We hebben speciale afspraken met postbedrijven die dagelijks zo’n 30 a 40 pakketten op komen halen voor bezorging.”

Efficiency is nodig

“Met 20 medewerkers die elkaar afwisselen gedurende de week is het van belang dat alles op rolletjes loopt. Ik heb eigenlijk een hekel aan efficiency, maar hier in de winkel is efficiency van groot belang. Het zorgt ervoor dat iedereen goed weet wat hij moet doen. Automatisering draagt ook hier zijn steentje duidelijk aan bij. We hebben 2 customer service medewerkers, 2 marketing medewerkers en 6 verkopers in de winkel. De overige medewerkers bestaan met name uit studenten die alle orders inboeken, uitpakken en in het systeem en de webshop plaatsen. Wij communiceren in de winkel via oortjes waardoor we veel tijd besparen.”