Groei ballondrukkerij en groothandel De Ballonnerie

Groei ballondrukkerij en groothandel De Ballonnerie

‘Alles met ballonnen’ is de slogan van groothandel De Ballonnerie. Niets is minder waar, want als je de 450 vierkante meter grote showroom betreedt dan word je overspoelt door ballonnen, in alle kleuren en variaties.

Door de jaren heen is De Ballonnerie razendsnel uitgegroeid tot één van de grootste groothandels van Nederland. Het bedrijf is opgericht in 1987 en beschikt sinds 2008 over een pand met een oppervlakte van wel 2.500 m². De Ballonnerie beschikt over eigen drukmachines waardoor zowel kleine als grote oplages geleverd kunnen worden. Vendit ging op bezoek bij De Ballonnerie in Amsterdam en sprak met oprichter Pim Santhuizen.

Ontstaan

De Ballonnerie is vanuit een garage ontstaan als aanvulling van het feestartikelen bedrijf van zijn schoonouders. Pim Santhuizen: “Mijn loopbaan in ballonnen bedrukken is toen begonnen! Ondertussen, nu meer dan 35 jaar later, is mijn volledige familie bij de organisatie betrokken. Mijn zoon Nick is verantwoordelijk voor de marketing, dochter Jill pakt de decoratieve sales op en echtgenote Annemiek ondersteunt deze disciplines. Large accounts komen terecht bij mij. Een hecht familiebedrijf maakt De Ballonnerie!”

Onvoorspelbaar gedrag van de afnemer

“We bieden artikelen aan in allerlei verschillende maten en kleuren. Zo hebben we bijvoorbeeld van één ballon 40 kleuren én meerdere maten op voorraad, het zijn er te veel om op te noemen. Dit zorgt voor een magazijn vol en dat is geen rommel. Het zijn kwalitatief goede producten, voorzien van de juiste certificeringen, uit fabrieken van Europese en Amerikaanse afkomst.”

Vallen en opstaan

“Met 25.000 artikelen, waaronder alleen al meer dan 300 verschillende ‘Happy Birthday’ ballonnen, runnen we een succesvolle organisatie. De afgelopen twee jaar dreigde onze core business sterk achter te blijven. Feesten werden niet georganiseerd en de markt was duidelijk zoekende. In die maanden was een helium gevulde ballon met gepersonaliseerde tekst de uitkomst en heeft ervoor gezorgd dat onze particulieren webshop een vogelvlucht heeft genomen. Voorlopig blijven we dit aanbieden, je weet nooit wat er staat te gebeuren. Wel blijft de B2B markt onze focus en core business.”

Inzicht in data

“Helaas is het gedrag van de afnemer onvoorspelbaar wat ervoor zorgt dat wij hoge voorraden aanhouden om te kunnen voldoen aan de wensen en eisen van de klant. Wij proberen uiteraard inzicht te krijgen in de verkopen en te voorspellen welke producten wel of juist niet zullen lopen. Maar met deze aantallen is je gevoel volgen niet meer voldoende. Gelukkig biedt ons automatiseringspakket Vendit dit inzicht. We werken alweer sinds 2016 met het pakket en de data die we nu tot onze beschikking hebben geeft een heel goed beeld. Met regelmaat worden we verrast door de inzichten, ons onderbuikgevoel komt zeker niet altijd overeen met de gerealiseerde cijfers.”

Handig bestellen met handscanners

“Het blijft prettiger om producten daadwerkelijk te zien, te voelen en direct mee te nemen. Daarom bieden wij een prachtige showroom voor onze klanten om hun winkelwagentje vol te laden. Om onze voorraden goed bij te houden gebruiken wij, de aan het Vendit Systeem gekoppelde, draadloze handscanners. Door een product te scannen kunnen we zien of er al een bestelling is geplaatst, hoe lang geleden de bestelling geplaatst is en of het product al onderweg is. Tevens kunnen we van product tot klant gedetailleerd terugkijken, zo weten we welke verkoopcijfers uitschieten of juist welke klanten eruit schieten. Erg belangrijke informatie waar wij veel conclusies uittrekken.”

Bezoek website: www.deballonnerie.nl