Jan Kooij Tweewielers is weer terug

Jan Kooij Tweewielers VenditHet bedrijf Jan Kooij tweewielers, alom bekend in Nijmegen en omgeving, heeft een wervelende geschiedenis achter de rug. In 1965 is het bedrijf opgezet door Jan Kooij en vandaag de dag zijn ze nog steeds bekend als het gaat om fietsen, e-bikes service en onderhoud.

Verdubbelde business

Huidige eigenaar Maarten Akkers loopt al sinds dat hij een jongetje van 13 jaar is rond in het bedrijf van Jan Kooij. Karton opruimen en fietsen poetsen was een ideale manier om wat centjes te verdienen. Later werd dit gecombineerd met de studie Bedrijfskunde. Na jaren ervaring op te hebben gedaan kwam Jan Kooij in handen van de tweede generatie Kooij. Voor Maarten was dit het moment om het roer om te gooien en te focussen op zijn marketing communicatie skills en hier zijn werk van te maken. Jaren later kwam Jan Kooij weer in beeld, waar Maarten de mogelijkheid kreeg om het bedrijf over te nemen. Na wat wikken en wegen is Maarten overstag gegaan en hij is sinds 1 april 2003 eigenaar van Jan Kooij Tweewielers. Een retailer in hart en nieren. Al snel werd een tweede filiaal geopend en in een zeer korte tijd verdubbelde de business. Dit is tevens de tijd dat Maarten in zee ging met automatiseringspartij Vendit en haar kassasysteem.

Vendit ging bij Maarten langs om te horen hoe het ze nu vergaat.

Jan Kooij 2.0

In het gloednieuwe pand aan de Dukenburgseweg staat een zeer uitgebreid aanbod aan nieuwe en tweedehands fietsen en accessoires. In de winkel staan de Accell merken Sparta, Batavus en KOGA, van PON Bike Gazelle en Santa Cruz en daarnaast Trek, Cortina en Freebike. Een prachtig pand op een prachtige centrale locatie, naast de Gazelle Experience Center. Met meer dan 50.000 bezoekers die naar dit centrum komen ontvangt Jan Kooij veel traffic.

Wervelwind

Maarten: “Het is een wervelwind geweest de afgelopen jaren. In 2016 heb ik de business van Jan Kooij aan Hans Struijk verkocht en op 1 juni 2020 ben ik weer verder gegaan met Jan Kooij op een nieuwe locatie, middenin de Covid-19 periode. We hebben geïnvesteerd in kwaliteit, service en marketing en dat merkte ik gelijk in de eerste maanden. Door een sterk netwerk en een goede band met leveranciers konden we, in de topdrukte, blijven leveren. Sinds de opening is het gekkenhuis en we verkopen nu nog steeds aan de lopende band.”

Automatisering

“De automatisering hebben we ook zo weer opgepakt, het is zo intuïtief, alsof we nooit gestopt zijn. Het is maar weer gebleken hoe belangrijk automatisering kan zijn. Met het Vendit Systeem maak je eenvoudig een order, scan je het product en print je een factuur. Dat werkt perfect, ook tijdens de drukke dagen. We hebben de showroom van 500 m2 en een loods van 600m2 vol met fietsen staan. Wij willen iedere fiets snel kunnen uitleveren en dat is goed te realiseren door het gebruik van een stabiel en flexibel kassasysteem.”