Modemerk Sam Friday: “Afrekensysteem Vendit voor ons een uitkomst”

Sam Friday is een jong merk in intimate apparel: lingerie, underwear, kleding en swimwear. De frisse collecties zijn geliefd bij een jonge doelgroep. Sinds de oprichting maakt het merk gebruik van het afrekensysteem van Vendit.

 

Het Amsterdamse modemerk Sam Friday maakt van lingerie en badmode kopen een beleving. In grote wandkasten met houten schuiflades zijn alle broekjes opgeborgen, in fraaie verpakkingen. Daarboven hangen beha’s in alle soorten en maten. Aan de muur prijken zonnige campagnefoto’s, geschoten op tropische locaties als Bali en Kaapstad. “We doen alle fotoshoots zelf en werken het liefst met echte mensen voor een zo puur mogelijk resultaat. Dat kunnen influencers zijn en soms ook klanten”, vertelt Edwin Junge, mede-eigenaar van Sam Friday.

 

Mix en match

Samen met Maarten Uttien startte hij Sam Friday in 2010. In eerste instantie richtten de ondernemers zich op boxershorts. Zo kwamen ze al snel in de lingeriewereld terecht. “We zijn eerst naar een beurs in Parijs geweest en merkten dat de markt daar heel klassiek is. In Vegas zagen we modernere en originele designs. Zo hebben we allerlei ideeën opgedaan.” Aanvankelijk was het hun plan om de detaillist te bedienen. Marktonderzoek wees echter uit dat het concept van Sam Friday moeilijk is in te passen bij bestaande lingeriezaken. Daarbij zagen ze de toekomst van de multibrandstore wat somber in. De merkbeleving is gebaseerd op een mix-en-matchverhaal: beha’s en broekjes hangen niet als setje op één hanger, in plaats daarvan kunnen klanten hun favoriete modellen combineren in de gewenste maten.

 

Sterke groei online

Op dit moment heeft Sam Friday vijf eigen brandstores op A1-locaties in de grote steden. Die vormen een verlengstuk van de sterk groeiende webshop. Het aanbod is uitgebreid met  swimwear, dit is inmiddels één van de belangrijkste productgroepen.  Sinds deze zomer is de collectie ook nog eens uitgebreid met zomerse rokjes en jurkjes. In de winter is het aanbod badmode kleiner en verschuift de focus naar sleepwear in zachte materialen en hippe kleuren. Over de merknaam Sam Friday is goed nagedacht: “Sam is zowel een mannen als een vrouwennaam. Dat leek ons wel toepasselijk, want we zijn begonnen met zowel een dames- als een herencollectie”, legt Junge uit. “Friday verwijst onder andere naar Freya, de godin van schoonheid en liefde. Vrijdag is de enige dag die in de week zit en ook in het weekend.”

 

Stabiel afrekensysteem

Sinds de oprichting maakt Sam Friday gebruik van het afrekensysteem van Vendit. “We doen er eigenlijk alles mee”, aldus Niels de Boer, operationeel manager bij Sam Friday. “Een groot voordeel is dat je geen apart ERP-systeem hoeft aan te schaffen, dat maakt het gebruiksvriendelijk. Voor een relatief klein bedrijf als het onze een uitkomst. Het afrekensysteem is super stabiel en draait altijd. Onze winkelmanagers kunnen zelf zien hoeveel omzet er is gedraaid en welke producten wel of juist niet goed verkopen. Op basis daarvan kunnen zij aangeven hoeveel aantallen er minimaal en maximaal op voorraad moeten zijn. Het magazijn krijgt hier melding van, waarna de artikelen automatisch worden aangevuld.”

 

Merkambassadeurs

Deze werkwijze is effectief, want elk filiaal heeft zo zijn eigen bestsellers. Het afrekensysteem van Vendit bevat ook een loyaliteitsprogramma. Geregistreerde klanten hoeven nooit meer de kassabon te bewaren en sparen bij elke aankoop punten. Junge: “Mannen die hun vriendin willen verrassen met een lingeriesetje maken we het op deze manier ook heel makkelijk: in het systeem kunnen we de juiste maten terugvinden. Vaste klanten nodigen we ook altijd uit voor de pre-sale zodat zij als eerste de kans krijgen om de nieuwe collectie te shoppen. Daarnaast organiseren we regelmatig events, denk aan een speciale VIP-avond in de winkel of een volleybaltoernooi met een studentenvereniging. Een mooie manier om merkambassadeurs te creëren.”

 

Voor meer informatie kijk op: www.samfriday.nl

Menu