Overzichtelijke administratie bij groothandel Neijenesch

Neijenesch Artikel mei 2021 Vendit systeemDuizenden artikelen, van klein tot groot, zijn te vinden in een diep pand met twee verdiepingen. Neijenesch Gereedschappen en IJzerwaren is sinds 1976 in Ridderkerk en omstreken een bekend adres voor alles wat met gereedschappen, ijzerwaren en hang- en sluitwerk te maken heeft. Sinds 2014 is Neijenesch gevestigd op het industrieterrein de Noordenweg 10 te Ridderkerk. Met eigen laad-en los plek de ideale locatie voor een groothandel.


Doelgroep

Neijenesch levert aan een zeer uiteenlopend aantal klanten, waaronder: monteurs, aannemers, hoveniers, overheden, technische industrie en de bouwindustrie. Ook de particuliere doe-het-zelver kan bij ons uitstekend terecht. Eric Neijenesch, eigenaar van gelijknamige groothandel Neijenesch, licht toe: “Wij voeren een zeer breed, maar stabiel, assortiment. Al jaren staan wij bekend om onze voorraad en het snelle leveren ervan. Wij werken samen met meer dan 250 leveranciers, zodat ik juist de producten kan leveren die niet iedereen op voorraad heeft.”

Al jaren in de branche

“Sinds dat ik een jongetje van een jaar of zeven was ben ik al actief in de gereedschappen- en ijzerwaren branche. Mijn vader heeft de winkel in 1976 overgenomen en sinds die tijd wandel ik ook al rond. Ik ben er wel tussenuit geweest en heb uitstapjes gemaakt naar leveranciers. Toch ben ik weer terug gekomen bij het familiebedrijf. In de jaren bouw je een netwerk op waar je echt wat aan hebt! Ik probeer mijn netwerk tevens in te zetten om samen groter te worden. Er is soms een loodgieter of timmermansklus die gedaan moet worden. Deze klanten komen in mijn winkel, dus koppel ik ze aan elkaar. Win-win toch?”

Automatisering

“Mijn vader was een heus voorstander wat betreft automatisering. Sinds 2003 werkten we met een normale handkassa en in 2011 zijn we overgestapt naar het Vendit Systeem. Hij zag op alle vlakken de voordelen van het automatiseren van het traject en hij had gelijk! Hoe wij bij Vendit terecht zijn gekomen? Dat is een grappige anekdote. Ik was namelijk bij Vijverspeciaalzaak Wesdijk in Barendrecht voor een aquariumfilter. Ik wist het exacte model niet meer en met twee klikken werd er op basis van mijn naam en adres een hele lijst uitgedraaid van historische aankopen. Ik vroeg mezelf echt af: “Wat is dit voor systeem? Ik wil dit ook!”. Zo is het balletje gaan rollen. Ik ben er ontzettend tevreden mee. Ik kan offertes maken en eenvoudig doorboeken. Orders kan ik in verschillende schermen openzetten zodat het klaarleggen van deze orders erg overzichtelijk is.”

“We ontvangen veelal speciale bestellingen, met veel diverse producten die klaar moeten worden gelegd. Dit is op papier niet bij te houden. De bestellingen worden nu digitaal opgepakt en zijn op die manier vele malen overzichtelijker. Voor alle primaire leveranciers houdt ik een min-max voorraad bij. Veel mensen verkijken zich daar echt op. Ik merk dat daar ongemerkt zoveel tijd in kan zitten. Nu heb ik dit geautomatiseerd en houdt ik mijn voorraden goed bij. Zo blijven we up to date en hoef ik geen nee te verkopen.”