VVV Amersfoort is meer dan een informatiepunt

VVV Amersfoort is niet alleen een plek waar foldertjes verzameld kunnen worden van activiteiten in de omgeving, het is veel meer dan dat! Naast de winkel met streekproducten zoals typisch Hollandse souvenirs, lokale lekkernijen, heerlijke Amersfoortse biertjes en producten van de eigen ‘I love Amersfoort’ productlijn, kunnen er tickets worden geboekt voor een stadswandeling, rondvaart door de grachten of een beklimming van de Onze Lieve Vrouwetoren.

Amersfoort foto VVVBekendheid op TV

De tien medewerkers die bij de VVV werken zijn zeer betrokken bij lokale ondernemers en zijn altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Met meer dan 760 jaar stadsrecht is dit met recht een stad te noemen. Nadat The Passion in 2016 in Amersfoort is opgenomen en de Koning een bezoek heeft afgelegd tijdens Koningsdag 2019 is de bekendheid van Amersfoort, en hiermee het aantal nieuwsgierige bezoekers, flink gegroeid. De VVV is ondertussen al meer dan 10 jaar op hetzelfde centrale punt te vinden aan de voet van de Onze Lieve Vrouwetoren; middenin het historische centrum.

Structuur en verandering

Patrick van der Pol is sinds 2019 bedrijfsleider van VVV Amersfoort: “Wij zijn een stichting zonder winstoogmerk waar structuur, beleid en financiën een groot onderdeel vormen. Toen ik hier begon was er te weinig aandacht besteed aan bovengenoemde zaken waardoor wij gedwongen werden alles opnieuw te evalueren. Dit heeft ervoor gezorgd dat we schoon schip hebben gemaakt en ons assortiment hebben aangescherpt en veel lokaler zijn gaan denken. We hebben nieuwe samenwerkingen opgestart en onder andere gekozen voor een nieuw kassasysteem. Dit zorgt ervoor dat we een iets commerciëlere kant op gaan, waar mijn jarenlange retailervaring uit de supermarktbranche goed van pas bij komt.”

Automatisering in de VVV

Met meer dan 115.000 bezoekers in de winkel en 150.000 bezoekers op de website is de drukte niet te voorspellen. Patrick: “Elke dag zien we nieuwe mensen. Veelal voor wat informatie en de aanschaf van een souvenirtje. Gelukkig zien we ook steeds meer lokale bewoners, waar we mooie cadeaupakketten voor aanbieden. Recentelijk hebben we ook babycadeautjes aan het assortiment toegevoegd. Het is erg leuk om te zien dat mensen uit de omgeving de afgelopen maanden veel vaker zijn langsgekomen voor onze diensten en producten.”

VVV Amersfoort werkt samen met Vendit Automatisering“Ik ben erg van structuur, geborgenheid en plezier. In mijn supermarkt jaren baseerde we alle keuzes op cijfertjes en feiten, dus ben ik niet anders gewend. Dit wilde ik ook toepassen bij de VVV. In 2019 hebben we gekozen om te gaan werken met het kassasysteem van Vendit, dit biedt ons de gewenste geborgenheid en inzichten. Daarnaast draaien we regelmatig de Top & Flop rapportage waarbij we kunnen zien welke producten we tijdens de volgende inkoopmomenten moeten overslaan of grootser moeten inkopen. Wij leggen in ieder jaar verantwoording af bij de Gemeente en met één druk op de knop hebben wij alle benodigde gegevens naar onze boekhouder verzonden. Die aan zijn kant het jaarverslag compleet maken. Op deze manier werkt het systeem voor ons erg gebruiksvriendelijk en gemakkelijk.”

Toekomstvisie

“We zijn recentelijk gestart met het inventariseren van een boekbaar toeristisch aanbod. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als bezoekers aan onze stad een compleet arrangement kunnen boeken op onze website. Denk bijvoorbeeld aan een stadswandeling gecombineerd met een high-tea en een torenbeklimming. We willen bezoekers aan onze stad graag complete uitstapjes bieden. We hopen dit in de loop van 2022 te kunnen aanbieden.”