Senses of Living gaat omnichannel samen met Vendit

Al ruim vijftien jaar helpt Senses of Living de ‘gedekte tafel’ te verfraaien met keuze uit meer dan 10.000 artikelen. De fysieke vestiging in Deventer staat daarbij centraal, maar sinds deze zomer is ook de webshop weer nieuw leven ingeblazen. Met dank aan de winkelautomatisering en e-commerce oplossingen van Vendit. Manouschka Hissink van Senses of Living vertelt over de aanvankelijk afwachtende houding ten aanzien van het e-commerce kanaal en de eerste ervaringen met het Vendit systeem.

Living, cooking, dining and more, zo omschrijft Senses of Living haar productassortiment met vele duizenden artikelen. “Tot voor enkele jaren geleden was ik het voorraadsysteem,” lacht Manouschka. “Er was niks geautomatiseerd. Met de steeds verdere groei van ons assortiment en tegelijk de behoefte om op een degelijke manier een online vertegenwoordiging neer te zetten, zijn we op zoek gegaan naar een geschikte partij in de markt. Er zijn zoveel aanbieders, dat we nauwelijks door de bomen het bos zagen. Na contact met onze brancheorganisatie INretail kwam het Vendit systeem naar voren. Zo zijn onze collega’s ook heel positief over het systeem en de organisatie. Reden voor ons om ook contact op te nemen met Vendit. De eerste indruk was direct heel positief, het klikte meteen.”

Bewust gewacht

Senses of Living heeft bewust enige tijd gewacht met het introduceren van een winkelautomatisering. Manouschka: “De laatste pakweg tien jaar zijn er zoveel ontwikkelingen geweest op het gebied van kassasystemen en webshop koppelingen, dat we bewust hebben gewacht. Sterker nog, we hebben twee jaar geleden zelfs onze eigen webshop offline gehaald omdat het ons meer stress bracht dan omzet, en de fysieke winkel eronder te lijden had. Daarom hebben we ervoor gekozen om eerst de winkelautomatisering en het kassasysteem goed in te richten. Die staat sinds februari dit jaar live en is inmiddels niet meer te missen. Het systeem werkt heel eenvoudig, draait op meerdere computers en is uitermate gebruiksvriendelijk. Niemand van ons in de winkel heeft een IT achtergrond, maar iedereen kan er perfect mee overweg. Groot voordeel is ook dat we altijd up to date zijn en blijven. Vendit blijft voortdurend aan het doorontwikkelen, waarvan ook wij profiteren en waarvoor we input kunnen geven. Het is dus niet zo dat het systeem bijvoorbeeld over vijf jaar weer verouderd is. Een aspect dat ook de doorslag gaf in de keuze voor Vendit.”

Werk aan de winkel

Nadat de winkelautomatisering eenmaal stond, werd ook de e-commerce module in de steigers gezet. “Met onze webshop zijn we 10 juli dit jaar live gegaan,” zegt Manouschka. “Het overtreft onze verwachtingen, zowel qua uitstraling als omzet. We hebben zelf een voorstel gedaan voor hoe onze site eruit moest komen te zien en daar heeft Vendit absoluut gehoor aan gegeven. Ook al staan nog lang niet alle artikelen online, we krijgen dagelijks toch verschillende bestellingen binnen. We hebben zelfs een nieuwe medewerker aangetrokken die zich volledig focust op de webshop. Wie had dat twee jaar geleden gedacht? Niemand van ons.” Ook over de gemiddelde bezoektijd heeft Senses of Living niet de klagen. “De gemiddelde sessieduur bedraagt 3,5 minuut en het bouncepercentage 40%. Dat vinden we heel netjes. Wel is er voor ons nog heel wat werk aan de winkel. Zo staan er nu een kleine 2.500 artikelen online. Streven is om het hele gamma online te zetten. Het verrijken van artikelen met tekst, productspecificaties, foto’s, etc. kost nu eenmaal tijd. Dat geldt ook voor het leggen van links tussen producten. Een rood kopje en rood schoteltje zijn aparte artikelen, maar moeten wel gelinkt worden. De filters om op in een paar stappen het juiste product te vinden, werken overigens voortreffelijk en zijn heel gebruiksvriendelijk.”

Ambities heeft Senses of Living nog volop. “We willen de webshop deels als showroom laten fungeren voor onze fysieke winkel in Deventer, maar ook als hét online bestelportaal voor de ‘gedekte tafel’,” zegt Manouschka enthousiast. “Vendit reikt ons alle tools aan om die online groei te bewerkstelligen, zoals manieren om goed gevonden te worden in Google, uitgebreide analytics, etc. Het is aan ons om de bal in te koppen.”